Geoblog.pl    reniajanek    Podróże    izrael 2011    morze martwe, yerycho

morze martwe, yerycho

Izrael
Izrael, Dead Sea

Tego dnia pogoda zapowiadała się najgorzej. Wobec powyższego zwiedzanie Jerozolimy zamieniliśmy na wypoczynek nad Morzem Martwym.

Po drodze obowiązkowo odwiedziliśmy kilka fabryk i sklepów z kosmetykami z Morza Martwego. Ceny wzięte z kosmosu. Dla porównania: szampon za 40$ (wprawdzie 2-gi w promocji gratis) na lotnisku kupiłam za 11,50$.

Dojechaliśmu do Qumran. Pogoda wprawdzie się poprawiła ale bez przesady. Miejsce to zasłynęło z odnalezionych tam rękopisów sprzed ponad 2tys. lat, m.in. teksty Biblii. Jednak badacze uważają, że to jedynie niewielki procent całości tekstów. Reszta pozostaje ukryta w wysokich górach.

Następnie dojechaliśmy do plaży na Morzem Martwym. Pogoda poprawiała się, jednak kilka kropel deszczu na nas spadło. Podobno ostatnio miało to miejsce 30 lat temu. Na szczęście w pobliżu znajduje się zadaszony basen z b. ciepłą wodą z morza. Pływać nie trzeba potrafić (36% zasolenie wody). Można usiąść i delektować się spokojem. Ale utrzymanie równowagi jest niezbędne. Dzień przed nami ktoś utopił się i ze względu na fale kąpiel w morzu była zabroniona. Jednak po kilku godzinach pogoda na tyle poprawiła się, że kąpiel w Morzu Matwym, a wcześniej nasmarowanie się błotem, poprawiła wszystkim nastrój. Morze Martwe to najniżej położone miejsce na ziemi - 418 m p.p.m. (czego dowodem było zażywanie tabletek na ból głowy). W Morzu Martwym podobno zyją 3 organizmy - 2 bakterie i turyści. To miejsce jest naprawdę martwe ale i piękne zarazem.

Ostatnim elementem dnia był pobyt w Yerycho. Wjazd do Autonomii Palestyńskiej tym razem bez okazałego muru, a tylko budka żołnierza. Nad Yerychem ukazała nam się piękna tęcza. Przymierze Noego z Bogiem w tym miejscu... Yerycho jest najstarszym miastem na świecie (podobno już 11tys lat temu były tu siedliska). Teraz po tym dawnym świecie zostały tylko wykopaliska.

W okolicy zobaczyliśmy jeszcze Górę Kuszenia - miejsce gdzie Jezus po 40 dniach postu miał b. ciekawą rozmowę z szatanem. Na zboczu został wybudowany prawosławny klasztor . Budynek wzniesiono podobno wokół groty, w której Pan Jezus pościł i miał odmówić szatanowi zamienienia kamieni w chleb.

Powrót do betlejem, kolacja, spanko.